Alan Žepec je osnivač i direktor LQ organizacije te radi kao coach i trener iz područja liderstva i osobnog razvoja za kompanije u Hrvatskoj i inozemstvu. Svojih 25 godina poslovnog iskustva stekao je kao vlasnik građevinskog poduzeća i konzultantske kuće, gdje su oboje postali tržišni lideri u svojim nišama. Redoviti je predavač Academy of Executive Coaching, London. Kao krunu svoje karijere ističe BOOM – poslovni model za svakodnevno poslovanje kojeg je sam osmislio i implementirao u desetke firmi u regiji.
U razgovoru s Alanom saznali smo više o uspjesima BOOM-a.
1. Koji su najčešći izazovi s kojima se vlasnici firmi suočavaju prije nego što se odluče za uspostavljenje BOOM sustava unutar svog poduzeća?
Prvi najčešći problem je da je firma dosegnula svoj „plafon“ u smislu rasta ili razvoja pa treba pomoć kako da krene dalje. Radi se o tome da stagniraju prihodi, ili nema novih proizvoda, ili nikako da se uspostavi stabilan ljudski kadar, ili je firma kulturološki zaglavila i tako dalje. Drugi najčešći problem je prebrzi rast koji postojeća struktura firme ne može podržati. To je kao da biciklom hoćete juriti 120 na sat. Moguće je, ali je jako riskantno. Tada se firme jave i kažu: „Imamo super proizvod ili uslugu, odlično nam ide, ali ćemo se raspasti ako ovako nastavimo“. U oba ova slučaja BOOM model će „nakrivljeni brod“ ispraviti, napuniti jedra vjetrom i učiniti biznis užitkom, a ne patnjom.
2. Kako izgleda BOOM proces?
Proces uključuje rad s grupom menadžera kroz 3-7 radionica u periodu 6 mjeseci do godinu dana, u zavisnosti od veličine i kompleksnosti firme. Tijekom radionica definiraju se poslovna strategija, organizacijska kultura, osnovni modeli vođenja te se, ako je potrebno, restrukturiraju procesi. Važno je napomenuti da se preko menadžmenta strukturirano u ovaj proces uključuju svi zaposlenici. Ako je firma mala, onda ionako svi sudjeluju.
Sav sadržaj stvoren na radionicama odmah je primjenjiv u praksi i nakon toga je samo bitno imati dosljednost u provođenju. To je snaga ovog poslovnog modela. Jednostavan je, primjenjiv i isproban u praksi. On funkcionira i donosi stvarne opipljive rezultate.
S tvrtkama s kojima radim sam u stalnom kontaktu i dok smo u procesu, imaju moju punu podršku i između radionica.
3. Koliko su česti otpori prema promjenama u ovom procesu i kako ste ih prevladali?
U situacijama kada dolazi do otpora treba razumjeti da se on stvara iz straha i neizvjesnosti. U BOOM procesu najbitnije je da postoji podrška vlasnika te da su svi ljudi otpočetka uključeni u proces. Postoje situacije kada neki ljudi odu iz firme jer se ne slažu s promjenama. Na primjer, od menadžera se traže četiri osnovne kompetencije: planiranje (financija, vremena, aktivnosti…), praćenje (rezultata), delegiranje (ovlasti i odgovornosti) i okupljanje (ljudi). To nisu jednostavne aktivnosti ako ste do tada funkcionirali po intuiciji. Tu je disciplina ključna, a znate kako su ljudi s disciplinom...
4. Što biste rekli da je ključno za uspjeh poslovanja prema BOOM poslovnom modelu?
Ključno je da vlasnik ima osvještenu potrebu za promjenama. Bez toga cijeli proces gubi smisao.
Dosljednost i transparentnost su idući. Ako niste ustrajni u promjenama možete se vratiti na početno stanje. Također, ako želite da ljudi budu uključeni, morate im pokazati kamo firma ide i biti transparentni sa brojčanim rezultatima firme, morate imati posložen sustav „feedback-a“ i sl. BOOM model na vrlo jednostavan način mijenja loše navike poslovanja.
5. Koje su glave vrijednosti BOOM modela?
Jedan od glavnih razloga zašto je BOOM uspješan je zajedničko stvaranje rješenja. Menadžment ili ako je firma manja svi zaposlenici, uključeni su u stvaranje novog modela poslovanja. BOOM daje okvir, ali sadržaj s kojim se popunjava okvir daju ljudi iz firme. Time ljudi vide i koju vrijednost u smislu znanja i kreativnosti posjeduju. To stvara veliko samopouzdanje, a iz velikog samopouzdanja nastaju veliki rezultati. Vrijednost ovog modela je i u tome što je primjenjiv za tvrtke svih veličina. Sve ovo čini ovaj model jedinstvenim na tržištu i provjereno uspješnim.
6. Kako mjerite uspješnost BOOM modela?
Glavni dokaz njegove uspješnosti su sjajni financijski rezultati i veće zadovoljstvo ljudi koji rade u firmi. To dvoje se često gleda kao nešto što je suprotno jedno drugom. U ovom modelu, to ide jedno s drugim.
Ako ste spremni za promjene i veliki poslovni prasak , BOOM je model za vas!